Granty FERS dla dwóch projektów WMFiI | "Wsparcie studentów w zakresie podniesienia ich kompetencji i umiejętności"

Wspaniałe wieści! W ramach projektu "Wsparcie studentów w zakresie podniesienia ich kompetencji i umiejętności", realizowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, aż trzy propozycje skierowane do grona studenckiego Uniwersytetu Gdańskiego zdobyły granty. Wśród nich znajdują się aż dwa projekty z Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki.

 

„Prezentacja prac naukowych oraz udział na konferencjach międzynarodowych”

Kierownik projektu: dr hab. Rafał Filipów, prof. UG

Okres realizacji: 1.10.2025 - 30.09.2026

Pozyskana kwota dofinansowania: 19 660 zł

 

„Modułowy zestaw demonstracyjny z fizyki dla szkół - projekt open-source do druku 3D”

Opiekun merytoryczny: dr hab. Sebastian Mahlik, prof. UG

Zespół studentów: Mateusz Kowalczyk, Stanisław Chełkowski, Miłosz Pol, Aleksandra Kwiatkowska, Jakub Gnyp

Okres realizacji: 01.10.2025-30.09.2026

Pozyskana kwota dofinansowania: 83 708,50 zł

Cel projektu:

Celem jest stworzenie kompletnego, otwartego zestawu edukacyjnego do prowadzenia doświadczeń fizycznych w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Zakładanym efektem jest nie tylko produkt materialny (zestaw demonstracyjny), ale również rozwój kompetencji studentów w zakresie projektowania technicznego, współpracy międzyobszarowej, zarządzania projektem i popularyzacji nauki. Projekt stanowi również przykład dobrych praktyk w zakresie współpracy uczelni z otoczeniem edukacyjnym i społecznym.

Opis projektu:

Projekt stanowi próbę odpowiedzi na problemy edukacji z zakresu fizyki: ograniczony dostęp szkół do pomocy naukowych, brak spójnych narzędzi do nauki przez doświadczenie oraz potrzebę zwiększenia atrakcyjności nauczania przedmiotów ścisłych. Zestaw projektowany w ramach projektu będzie składał się z kilkunastu elementów modułowych (m.in. torów ruchu, wózków, ramp, podkładek, czujników, złączy), które mogą być dowolnie zestawiane i rekonfigurowane w zależności od tematyki zajęć. Dodatkowym impulsem do realizacji projektu jest fakt, że w bardzo wielu szkołach znajdują się drukarki 3D, które projekt ma na celu aktywizować poprzez dostarczenie gotowych, wartościowych edukacyjnie modeli do samodzielnego wydruku i montażu.

Zestaw umożliwia przeprowadzenie szeregu doświadczeń ilustrujących podstawowe prawa fizyki: zasady dynamiki Newtona, zależność przyspieszenia od siły i masy, zasadę zachowania energii, analizę ruchu prostoliniowego i krzywoliniowego, efekty tarcia i oporu ruchu. Wszystkie materiały zostaną udostępnione publicznie, z możliwością modyfikacji i wdrażania w różnych kontekstach edukacyjnych.

Zakłada się, że efektem końcowym będzie zestaw gotowy do dystrybucji w formule open source oraz w pełni przetestowany w środowisku szkolnym. W przypadku pozytywnego odbioru, projekt może być rozwijany i poszerzany o kolejne moduły oraz nowe doświadczenia, nie tylko z zakresu fizyki, ale także innych dziedzin nauki. Dzięki swojej modułowej budowie i otwartej formule, projekt jest skalowalny i łatwo adaptowalny do różnych poziomów nauczania oraz potrzeb dydaktycznych.

Projekt przewiduje udział w dwóch międzynarodowych wydarzeniach branżowych:

• BETT 2026 (Londyn, 21 - 23 stycznia 2026)

• ISTELive 26 (Orlando, 28 czerwca - 1 lipca 2026)

od lewej: Jakub Gnyp, Mateusz Kowalczyk, Miłosz Pol, Aleksandra Kwiatkowska, Stanisław Chełkowski, Sebastian Mahliklogo FERS, logo RP, logo UE

W terminie 14 dni kalendarzowych od dnia podpisania umowy, Uczelnia zobowiązuje się upublicznić, co najmniej na swojej stronie internetowej, jeśli ją posiada lub na swoich stronach mediów społecznościowych, informację o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Uczelni z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za

pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,

2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Instytucji Pośredniczącej: /MIR/SkrytkaESP lub /NCBiR/SkrytkaESP.

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: środa, 17. Grudzień 2025 - 11:11; osoba wprowadzająca: Weronika Klonowska Ostatnia zmiana: środa, 17. Grudzień 2025 - 12:02; osoba wprowadzająca: Weronika Klonowska