Niezbędnik studenta 1 roku
Niezbędnik studenta & studentki I roku
Witamy nowych studentów WMFiI!
Gratulacje! Od teraz należysz do grona studenckiego Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego.
Masz wiele pytań…? To naturalne! Pomożemy Ci przejść przez ten początkowy proces.
Poniższy niezbędnik powstał, aby ułatwić Ci start w studenckim życiu. Znajdziesz tutaj rozmaite treści: od najważniejszych zagadnień, po dodatkowe elementy, które mogą Cię zainteresować. Zostań do końca – nie pożałujesz!
Zerknij też do załączników u dołu strony, gdzie znajdziesz Regulamin studiów oraz „Oczywiste / nieoczywiste” zasady funkcjonowania na uczelni wyższej.
I. Wyprawka studencka, czyli najważniejsze na dobry początek
1. Portal Studenta (PS2) / eUczelnia
eUczelnia i Portal Studenta to Twoja „baza wypadowa”. Służą jako:
- Komunikator: nauczyciele akademiccy mogą zostawiać dla Ciebie wiadomości i pliki do pobrania; mogą tam zostać umieszczone komunikaty, np. o godzinach dziekańskich
- Elektroniczny indeks: tutaj sprawdzisz swoje oceny oraz średnią
- Miejsce zapisów: tutaj zapiszesz się na zajęcia WF, lektoraty czy wykłady międzyuczelniane
- Odnośnik: stąd dotrzesz do kursu z Bezpieczeństwa i Higieny Kształcenia, kursu bibliotecznego, ankiet ewaluacyjnych na zakończenie semestru i innych przydatnych stron czy dokumentów
W zależności od danej czynności, będziesz posługiwać się albo systemem eUczelnia, albo Portalem Studenta.
Więcej informacji w tej sprawie znajdziesz w Niezbędniku studenta 1. roku na stronie UG.
2. Konto Office 365 UG
Zgodnie z Regulaminem Studiów UG, w korespondencji oficjalnej, związanej z Twoim tokiem studiów, jesteś zobowiązan_ do posługiwania się adresem poczty elektronicznej w domenie @studms.ug.edu.pl.
Konto Office 365 UG można założyć przez Portal Studenta, poprzez zakładkę „Office 365”. Przesyłanie korespondencji z innej poczty elektronicznej może skutkować brakiem odpowiedzi ze strony adresata, jeżeli e-mail z nieznanej domeny trafi do spamu lub zostanie zablokowany przez system.
Studenci drugiego stopnia, którzy studiowali już na UG korzystają z dotychczasowego konta Office.
3. Elektroniczna Legitymacja Studencka (ELS) i mLegitymacja
Wniosek o legitymację można złożyć przez eUczelnię. ELS potwierdza Twój status studenta i upoważnia Cię do zniżek pieniężnych, np. ulg biletowych w komunikacji miejskiej. ELS odbierzesz w Dziekanacie WMFiI.
mLegitymacja to elektroniczna wersja tradycyjnej legitymacji studenckiej, mająca taka samą moc prawną, co jej plastikowy odpowiednik (ELS).
Niezbędnym do posiadania mLegitymacji jest zainstalowanie aplikacji mObywatel na Twoim telefonie.
Ważne! Wniosek o ELS składasz, jeżeli zależy Ci na posiadaniu plastikowej, fizycznej legitymacji studenckiej LUB jeżeli nie posiadasz aplikacji mObywatel. W innym wypadku - możesz skorzystać z mLegitymacji, której udostępnienie planuje się na początek października 2025. Dla osób posiadających aplikację mObywatel, nie będzie wymagane posiadanie plastikowej legitymacji.
Więcej informacji znajdziesz TUTAJ.
4. Ślubowanie
Masz obowiązek złożyć ślubowanie studenckie, czyli uroczystą deklarację przestrzegania zasad etycznych i obowiązków związanych ze studiowaniem na UG. Wraz ze złożeniem ślubowania musisz zaakceptować zasady pobierania opłat za pośrednictwem Portalu Studenta, w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia studiów.
ELS zostanie Ci wydana, tylko jeżeli dopełniłeś wymienionych formalności.
5. Portal Edukacyjny
Na Portalu Edukacyjnym dostępne są obowiązkowe kursy. Materiały, szkolenia i zadania z niektórych zajęć mogą być tutaj umieszczane, jeżeli nauczyciel wybierze tę platformę do realizacji przedmiotu.
6. Obowiązkowe szkolenia wstępne
Szkolenie z Bezpieczeństwa i Higieny Kształcenia oraz kurs biblioteczny to obowiązkowe szkolenia wstępne, do których dostęp masz przez Portal Edukacyjny. Kurs BiHK i kurs biblioteczny wypełniasz po zapoznaniu się z dostępnymi materiałami.
Do szkolenia BiHK możesz podejść w dwóch terminach:
Pierwszy termin: 31 października 2025
Drugi termin: 30 listopada 2025
Kurs biblioteczny należy zaliczyć do końca roku akademickiego. Jeśli Ci się to nie uda, skontaktuj się z Sekcją Promocji BUG. Po upływie roku akademickiego należy przedłużyć termin ważności konta bibliotecznego; bez tego nie będziesz w stanie korzystać z usług BUG. Przedłużenia ważności konta można dokonać w dowolnej wypożyczalni. Pamiętaj o obowiązującej opłacie!
Zapraszamy do zapoznania się z Bibliotecznym Niezbędnikiem Użytkownika.
Brak zaliczenia lub niepodejście do kursów może skutkować skreśleniem z listy studentów.
7. Badania lekarskie dla studentów kierunków doświadczalnych
Studentki i studenci kierunków fizyka medyczna oraz bezpieczeństwo jądrowe i ochrona radiologiczna (BJiOR) są zobowiązani do odbycia badań lekarskich przed rozpoczęciem studiów. Zaświadczenie z odbycia badań powinno zostać dostarczone do dziekanatu niezwłocznie po jego otrzymaniu.
Lekarz wystawiający zaświadczenie musi posiadać specjalne uprawnienia, którego świadectwem jest literka „J” na pieczęci imiennej z numerem lekarza.
Skierowania na badania lekarskie zostaną wystawione w systemie IRK jeszcze przed rozpoczęciem roku akademickiego 2025/2026.
8. Zapisy na zajęcia wychowania fizycznego (WF)
Zajęcia WF są obowiązkowe dla studentów I, II i III roku, czy II i III semestru studiów licencjackich. O szczegóły możesz zapytać w Dziekanacie lub w Centrum Wychowania Fizycznego i Sportu.
Zapisy na WF odbywają się przez eUczelnię.
9. Konta WMFiI i laboratoria komputerowe
Najważniejsze zagadnienia dotyczące korzystania z laboratoriów komputerowych i sieci lokalnej [w tym bezprzewodowej] znajdziesz TUTAJ.
10. Zakwaterowanie w domu studenckim
Jeżeli potrzebujesz zakwaterowaniu w akademiku, złóż odpowiedni wniosek przez eUczelnię w zakładce „stypendia”, a następnie „stypendia i akademiki”.
Więcej informacji znajdziesz na stronie Działu Domów Studenckich.
Kontakt e-mail: domystudenckie@ug.edu.pl
11. Plan zajęć
Masz już wszystko? Sprawdź swój plan zajęć i przygotuj się na nowy rok akademicki!
Szczegółowy plan zajęć dla Ciebie znajdziesz też w systemie eUczelnia, nie wcześniej niż w dniu rozpoczęcia każdego semestru.
II. WMFiI, czyli sprawy czysto wydziałowe
1. Inauguracja roku akademickiego 2025/2026
Uroczyste rozpoczęcie roku akademickiego 2025/2026 odbędzie się 1 października 2025 o godzinie 10:00 w łączonych aulach 1.14 i 1.15 w Instytucie Informatyki (parter).
2. Dziekan i Prodziekani WMFiI
3. Dziekanat
Kontakt, skład osobowy, godziny pracy i komunikaty Dziekanatu. Kierownikiem Dziekanatu WMFiI jest mgr Alicja Kwapińska-Zurita.
Pamiętaj! Każdy pracownik Dziekanatu obsługuje inny kierunek studiów.
Dziekanat WMFiI znajduje się na pierwszym piętrze w skrzydle A, w pokojach od A115 do A117.
4. Budynek i instytuty
Budynek WMFiI dzieli się na 4 instytuty:
- Instytut Matematyki
- Instytut Fizyki Doświadczalnej
- Instytut Fizyki Teoretycznej i Astrofizyki
- Instytut Informatyki
5. Harmonogram roku akademickiego 2025/2026
6. WMFiI w Gazecie Uniwersyteckiej
Pod koniec roku akademickiego 2024/2025, mieliśmy przyjemność zaprezentować się w numerze Gazety Uniwersyteckiej!
Jeżeli chcesz poznać WMFiI „od kuchni”, poczytać o aktualnych osiągnięciach Wydziału i innych ciekawych sprawach, których nie zastałeś tutaj, zachęcamy do lektury.
III. Słowniczek, czyli krótko i na temat dla zabieganych
Na Uczelni:
Rektor – „głowa” całego Uniwersytetu Gdańskiego; Rektorem UG jest prof. dr hab. Piotr Stepnowski
Prorektor – pełni funkcję administracyjno-reprezentacyjną i zajmuje się przydzielonymi sprawami w imieniu Rektora | więcej o Prorektorach UG
Wydział:
Dziekan – „głowa Wydziału”; Dziekanem WMFiI jest dr hab. Marcin Marciniak, prof. UG
Prodziekan – Prodziekani sprawują podobne funkcje względem Dziekana, jak Prorektorzy względem Rektora; Prodziekanami WMFiI są: dr Justyna Strankowska, dr hab. Błażej Szepietowski, prof. UG oraz dr Jakub Neumann, prof. UG
Dziekanat – jednostka, która obsługuje wszystkie sprawy studenckie; strona Dziekanatu WMFiI | Pamiętaj! Kontakt z Prodziekan ds. Studenckich i Kształcenia dr Justyną Strankowską, dostępny jest przez Dziekanat (np. składanie wniosków, prośby o spotkania)
Biuro Dziekana – jednostka, która wspiera Dziekana, jego zespół i pracowników Wydziału w sprawach administracyjnych, finansowych czy naukowych | Pamiętaj! Biuro Dziekana i Dziekanat to dwie odmienne jednostki
Dyżur dziekański – określone godziny, w których można skontaktować się i spotkać z Prodziekan ds. Studenckich dr Justyną Strankowską i wyznaczonymi osobami, aby omówić aktualne studenckie sprawy i zagwozdki; wyczekuj „dyżurów dziekańskich na luzie”!
Sprawy studenckie:
Aula / audytorium – duże pomieszczenie, w nich najczęściej odbywają się wykłady
Laboratorium – pomieszczenie do zajęć praktycznych z przedmiotów doświadczalnych
Laboratorium komputerowe – pomieszczenie do zajęć praktycznych ze sprzętem komputerowym
Ćwiczenia – zajęcia, podczas których oprócz słuchania i teorii czeka Cię też praktyka; zaliczeniem ćwiczeń najczęściej jest kolokwium
Wykład – zajęcia, podczas których skupiasz się na prezentacji nauczyciela; zaliczeniem wykładu najczęściej jest egzamin
Lektorat – ćwiczenia z języka obcego
Wejściówka – „kartkówka”, może być niezapowiedziana
Promotor – pracownik naukowy, pod którego opieką będziesz pisać pracę dyplomową
Seminarium – zajęcia z promotorem, podczas których przygotowujesz się do pisania pracy dyplomowej
Dziekanka – przerwa w studiowaniu, na którą pozwolenie wydaje Dziekan
ECTS – system ECTS (European Credit Transfer System, czyli Europejski System Transferu Punktów) zakłada nadanie określonej ilości punktów ECTS danemu przedmiotowi na studiach; aby zaliczyć semestr i rok potrzebne jest zgromadzenie wymaganej liczby punktów ECTS
Praktyki studenckie – praca poza UG, podczas której nabywasz praktycznej wiedzy i umiejętności, mogących przygotować Cię do przyszłego zawodu; praktyki studenckie są obowiązkiem zaliczenia studiów | więcej informacji TUTAJ
Godziny dziekańskie – godziny wolne od zajęć dla WMFiI, wyznacza je Dziekan
Godziny rektorskie – godziny wolne od zajęć dla całego UG, wyznaczone przez Rektora
IV. Inne sprawy, które mogą Cię zainteresować
Koła Naukowe Erasmus+ Kabina wyciszenia w Instytucie Informatyki
Szkoła Doktorska przy WMFiI Parking UG Stypendia
Biuro Karier UG Akademickie Centrum Wsparcia Psychologicznego Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnością
Sklepik UG z siedzibą w BUG
V. Kontakt, bo NIE GRYZIEMY! :)
Dziekanat | Biuro Dziekana | Dziekan
adresy e-mail na stronie | biuromfi@ug.edu.pl | dziekanmfi@ug.edu.pl
VI. Nasze social media, czyli bądź na bieżąco!
Załącznik | Size |
---|---|
Regulamin Studiów UG | 400.4 KB |
Porady poruszania się w przestrzeni szkolnictwa wyższego na UG | 772.39 KB |