Oferta dla szkół podstawowych (on-line):
Uwagi na temat "jak zaczęła się matematyka ?". Sposoby uprawiania i wybrane osiągnięcia (a także błędy, dla nas czasami dość zabawne) matematyki głównie w starożytnym Egipcie i Babilonii.
Obecne dzięki użyciu komputera i odpowiedniego oprogramowania możemy również z matematyki przeprowadzać eksperymenty. Znane jest twierdzenie Pitagorasa mówiące, że suma pól kwadratów zbudowanych na przyprostokątnych trójkąta prostokątnego jest równa polu kwadratu zbudowanego na przeciwprostokątnej. Czy kwadrat jest jedyną figurą o tej własności? Jaką ciekawą własność posiada punkt wewnątrz czworościanu foremnego? Jakie tajemnice niesie ze sobą ciąg Fibonacciego? Czy można zbudować figurę o nieskończonym obwodzie i skończonym polu? Na te i wiele innych pytań pomogą nam odpowiedzieć programy takie jak GeoGebra, wizualne języki programowania i arkusz kalkulacyjny. Po tym, jak za ich pomocą odkryjemy pewne własności, następnie postaramy się je uzasadnić w sposób matematyczny.
Uwaga: zajęcia przeznaczone dla uczniów klas VII-VIII.
Wykład prezentuje pojęcie przestrzeni wielowymiarowej z krótką jego historią i próbą pokazania, co zmieniłoby się w rzeczywistości, gdybyśmy mieli "dostęp" do większej liczby wymiarów. Jak widzieliby świat trójwymiarowy mieszkańcy dwuwymiarowej płaszczyzny? Jak przez analogię my widzielibyśmy świat z czterema wymiarami przestrzennymi? Co wielowymiarowość ma wspólnego z teorią strun?
Uwaga: zajęcia przeznaczone dla uczniów klas VII-VIII.
Przegląd rozwiązań dotyczących silników elektrycznych, technologii wodorowej oraz lewitacji magnetycznej.
Uwaga: zajęcia przeznaczone dla uczniów klas VII-VIII.
Astrobiologia to stosunkowa nowa dziedzina nauki. Zajmuje się ona możliwością istnienia życia poza Ziemią, oraz badaniem zachowania ziemskich organizmów w przestrzeni kosmicznej.
Uwaga: zajęcia przeznaczone dla uczniów klas IV-VIII.
Wykład z elementami humorystycznymi. Prezentuje wielkie osiągnięcia fizyki od ich matematycznej strony. Przegląd wielkich postaci działających na styku matematyki i fizyki.
Uwaga: zajęcia przeznaczone dla uczniów klas VII-VIII.
Od Hypatii przez Emmy Noether po zdobywczynię medalu Fieldsa Maryam Mirzakhani - podczas wykładu dowiemy się jak duży (a często niedoceniany) wklad w rozwój Matematyki miały na przestrzeni dziejów kobiety.
Uwaga: zajęcia przeznaczone dla uczniów klas VII-VIII.
Język Python jest coraz bardziej powszechnie używany jako pierwsze spotkanie z programowaniem za pomocą środowiska tekstowego. Ma on szerokie zastosowanie poprzez proste programy, rozbudowane aplikacje internetowe, kończąc na grach komputerowych. Na zajęciach poznamy podstawy Pythona i podstawowe pojęcia związane z programowaniem takie jak: algorytm, program, zmienna, instrukcja warunkowa oraz pętla. Warsztaty zaczniemy od poruszania się żółwiem za pomocą pakietu turtle, kończąc na napisaniu prostej gry za pomocą pakietu PyGame. Wejdź do świata Pythona i programuj gry z nami :-)
Uwaga: zajęcia przeznaczone dla uczniów klas VII-VIII.
Teoria grafów jest bardzo szeroką dziedziną matematyki, którego zastosowania spotykamy się na każdym kroku. Bo kto z nas nie miał styczności z sieciami społecznościowymi. Skąd wiedzą jakich znajomych mają mi do zaproponowania do swojej sieci, albo jak obliczają najkrótszą trasę z punktu A do punktu B. Na zajęciach poznamy podstawowe pojęcia związane z teorią grafów, a mianowicie: graf, wierzchołek, krawędź. Poznamy różne klasy grafów oraz ich reprezentacje w komputerze. Poznamy również najbardziej spotykane zastosowania tej teorii w praktyce: szukanie najkrótszej ścieżki, wyznaczanie drzew spinających, problem komiwojażera czy chińskiego listonosza.
Wejdź do świata grafów i zauważ je w swoim świecie :-)
Uwaga:zajęcia przeznaczone dla uczniów klas VII-VIII.