Netykieta

Oto kilka zasad Internetowego dobrego wychowania. Pamiętaj o nich zawsze, kiedy wysyłasz jakikolwiek list do grup dyskusyjnych i grup usenet'owych, a nawet wiadomość prywatną.

  • Nie rozsyłaj żadnych reklam bądź informacji do użytkowników, którzy wcześniej nie wyrazili zgody na taka korespondencje. Takie masowe wysyłanie listów często przynosi efekt odwrotny od zamierzanego. Najczęściej odbiorcy są zdenerwowani zapychaniem ich skrzynki pocztowej.
  • Wypełniaj zawsze pole "subject" ("temat") listu.
  • Żadna linia listu nie powinna mieć więcej niż 70 znaków. Dłuższe linie mogą sprawiać problemy niektórym systemom pocztowym.
  • W liście nie powinno być linii zawierających jedynie znak "=". Może to sprawiać problemy z akceptacja takich listów ponieważ niektóre systemy pocztowe automatycznie wstawiają taka linie po nagłówku listu a przed jego treścią.
  • Kiedy odpowiadasz na inna wiadomość, staraj się nie cytować całego listu, a jedynie te cześć, której dotyczy twoja odpowiedz. W złym tonie jest w cytowanej części pozostawianie sygnatury nadawcy.
    Równie naganne jest zacytowanie całego listu tylko po to aby dodać pod nim tekst w stylu: "zgadzam się", "tak tez myśle".
  • Twój podpis (sygnatura) nie powinien przekraczać 4 linii. Długa sygnatura może być początkowo zabawna, lecz bardzo szybko się starzeje. Należy również pamiętać, że duża cześć użytkowników musi zapłacić za każdy przesłany im bajt informacji.
  • Listy powinny być zawsze podpisane prawdziwym imieniem i nazwiskiem ich autora. Zadbaj o to aby oprócz twojego imienia i nazwiska w sygnaturze znalazł się również twój adres e-mail'owy.
  • Bądź szczególnie ostrożny kiedy odpowiadasz nadawcy listu. W większości przypadków program pocztowy automatycznie kieruje odpowiedz na listę dyskusyjna czy tez grupę usenet'owa z której pochodzi wiadomość.
  • Każda lista dyskusyjna i grupa usenet'owa ma swój własny charakter. Zanim wyślesz list, zapoznaj się z opisem tematów poruszanych na danej liście czy grupie (każda lista dyskusyjna i grupa usenetowa ma krótka adnotacje określająca charakter grupy). Nie wysyłaj listów na grupę która nie jest związana tematycznie z treścią listu.
  • Staraj się nie wysyłać tego samego listu na kilka rożnych list dyskusyjnych czy grup usenetowych.
  • Pomyśl zanim wyślesz list. Czy aby na pewno jest to co chciałem powiedzie światu? Przeczytaj ponownie to co napisales. Czy jest to na pewno to co zamierzałeś napisać? Pamiętaj - wysłanego listu nie da się juz zawrócić.
  • Aby zasygnalizować humorystyczne intencje wypowiedzi używaj "uśmiechów" , takich jak :). Żart i sarkazm mogą być błędnie zrozumiane w swojej elektronicznej postaci.
  • Bądź wyrozumiały dla innych. Każdy kiedyś stawiał swoje pierwsze kroki w Internecie. Jeśli uważasz, że musisz zwrócić komuś uwagę - zrób to w liście prywatnym, jest to znacznie rozsądniejsze niż próba publicznego napiętnowania początkującego użytkownika.
  • W bardzo złym tonie jest zwracanie dyskutantom uwagi na literówki, błędy ortograficzne i gramatyczne, a szczególnie robienie tego na forum publicznym.
  • Unikaj pisania całego tekstu dużymi literami, jest to znacznie mniej czytelne. Innym problemem z dużymi literami jest to, że często używa się ich aby nadać fragmentowi tekstu jakieś szczególne zabarwienie emocjonalne. Elektroniczna forma przekazu nie jest w stanie oddać naszych emocji i tonu głosu - do tego właśnie przeznaczono tekst pisany dużymi literami.
  • Zwracaj szczególna uwagę na słownictwo którego używasz. Słowa i zwroty które stosujesz tobie mogą wydawać się zupełnie naturalne, natomiast innym mogą wydawać się obraźliwe. Pamiętaj, że słowo pisane ma zupełnie inna sile wyrazu niż słowo mówione.
  • Kilka skrótów często pojawiających się w listach:
    AFAIK - As far as I know = z tego co wiem, na ile mi wiadomo
    AFAIR - As far as I remember = o ile pamiętam, na ile pamiętam
    BTW - By the way = swoja droga, poza tym ...
    EOD - End of discussion = kończę rozmowę na ten temat
    FYI - For your information = do Twojej wiadomości
    GOK - God only knows = Bóg jeden raczy wiedzieć
    HHOK - ha, ha - only kidding = ha, ha żartowałem
    IMHO - in my humble opinion = moim skromnym zdaniem
    IMO - in my opinion = moim zdaniem
    OTOH - on the other hand = z drugiej strony
    TIA - Thanks in advance = dziękuje z góry
Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: wtorek, 7. luty 2023 - 08:46; osoba wprowadzająca: Marcin Babnis Ostatnia zmiana: wtorek, 7. luty 2023 - 10:39; osoba wprowadzająca: Krzysztof Sikorski