Oferta - szkoły ponadpodstawowe

Mikołaj
Naukowe Mikołajki na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki UG
Nauka? Taką - to ja lubię!

Oferta dla szkół ponadpodstawowych

Uwaga: liczba miejsc ograniczona! Na zajęcia obowiązuje rejestracja. Formularz dostępny pod linkiem będzie dostępny w terminie od 1.12.2022 godz. 8:00 do 14.12.2022 godz. 20:00. Rejestracji uczniów dokonuje nauczyciel. Jeden nauczyciel może zarejestrować uczniów na dowolną liczbę wykładów oraz maksymalnie na dwa warsztaty.

Wykłady popularnonaukowe

Czas i miejsce Temat/wykładowca/krótki opis
9:00-10:00; audytorium 1.15

Polaryzacja światła, czyli co łączy pszczoły, smartphone’a, kino 3D i radioastronomię? dr inż. Krzysztof Dorywalski

Podczas wykładu omówimy naturę światła. Doświadczymy i zrozumiemy zjawisko polaryzacji światła oraz poznamy praktyczne przykłady wykorzystania zjawiska polaryzacji światła.

9:30-10:30; audytorium 1.14

Matematyka w kasynie dr Nikodem Mrożek

Co jakiś czas pojawia się informacja o geniuszach, którzy znaleźli niezwykłe algorytmy pozwalające przechytrzyć kasyno i wygrać oszałamiające pieniądze. Temat tak działa na wyobraźnię, że chętnie sięgają po niego również twórcy filmowi czy autorzy powieści kryminalnych. Na spotkaniu zastanowimy się na ile możliwe są takie "czary" i dlaczego mimo to kasyna ciągle istnieją i zazwyczaj jednak to one zarabiają oszałamiające pieniądze kosztem miłośników hazardu.

10:30-11:30; audytorium 1.15

Liczby ujemne można pierwiastkować! dr hab. Antoni Augustynowicz, prof. UG

Wykład jest prowadzony tak, jakby tworzyło się nową teorię matematyczną wychodząc z "co by było, gdyby istniała liczba (coś), której kwadrat jest równy -1". Pokazuje się, że tak utworzonych liczb nie można dzielić nadal tylko przez zero oraz działania mają ładną interpretację geometryczną: dobrze znana płaszczyzna w układzie współrzędnych z "sympatycznym" mnożeniem.

11:00-12:30; audytorium 1.14

Grawitacja - co to jest? dr Joanna Gondek, prof. UG

Wykład jest przedstawieniem przesłanek, które zainspirowały Einsteina do pracy nad ogólna teorią względności.

11:45-12:45; audytorium 1.15 

Algorytm genetyczny i świąteczne czyszczenie magazynu Mgr Grzegorz Madejski

Wyobraźmy sobie, że z okazji Świąt Bożego Narodzenia pewien supermarket za darmo rozdaje towary zalegające w magazynie. Ależ okazja! Ale uwaga: jedna osoba może wziąć tylko tyle towarów, ile zmieści się w jednym koszyku o pojemności 250 dm^3! Oczywiście, każdy chce być sprytny, i sprawdza, które towary są najcenniejsze. Z drugiej strony, trzeba wybierać towary mniejsze, bo koszyk nie jest duży. Jak wybrać najcenniejszy zestaw towarów mieszczący się w koszyku? Problem jest trudny, ale da się go rozwiązać. Na zajęciach skorzystamy z algorytmu genetycznego - przedziwnego modelu, w którym rozwiązania zachowują się jak zwierzęta: ewoluują, walczą i rozmnażają się. Czy ewolucja doprowadzi nas do znalezienia najlepszego rozwiązania? Na zajęciach oprócz podstaw teoretycznych algorytmu genetycznego, zademonstrujemy jego działanie w praktyce, w języku Python.

Warsztaty

Czas i miejsce Temat/wykładowca/krótki opis
10:00 - 11:00; sala 1.18

Kawiarenka szkocka dr Elżbieta Mrożek

Kawiarnia szkocka, czyli stawianie i rozwiązywanie problemów w równie nieformalnym otoczeniu, jak to czynili w okresie międzywojennym słynni matematycy ze Lwowa. Podczas zajęć uczniowie będą mieli możliwość rozwiązania nietypowych problemów matematycznych, a także zapisania swoich osiągnięć na kartach Księgi Szkockiej.

10:00 - 11:00; sala 3.05

Gra wydziałowa Cztery Strony MFiI dr Marta Frankowska

Gra wydziałowa stworzona przez studentów Wydziału MFiI dla pasjonatów nauk ścisłych na poziomie szkół średnich

10:00 - 11:30; sala 3.13

Wysadź swoje bombki! Dr Piotr Arłukowicz, prof. UG

W trakcie zajęć na pracowni komputerowej przeprowadzimy sesję modelowania 3D bombek choinkowych a następnie dokonamy symulacji ich wybuchu lub (do wyboru) renderowania sceny 3D w Blenderze. Osoby, które wybiorą tę drugą opcję będą mogły wysłać do siebie do domu podstawową scenę 3D która może stać się po dopracowaniu ładną pocztówką z życzeniami dla bliskich.

Uwaga: mile widziana znajomość podstaw modelowania 3D i Blendera, ale osoby początkujące także mogą się pojawić.

10:30 - 11:30; sala 2.16

Twierdzenia pajęczynowe dr Barbara Wolnik

Warsztaty z geometrii płaskiej polegające na wyszukiwaniu i stosowaniu twierdzeń o trójkątach rozpiętych na prostych równoległych.

11:00 - 12:00; sala 1.18

Kawiarenka szkocka dr Elżbieta Mrożek

Kawiarnia szkocka, czyli stawianie i rozwiązywanie problemów w równie nieformalnym otoczeniu, jak to czynili w okresie międzywojennym słynni matematycy ze Lwowa. Podczas zajęć uczniowie będą mieli możliwość rozwiązania nietypowych problemów matematycznych, a także zapisania swoich osiągnięć na kartach Księgi Szkockiej.

12:00 - 13:00; sala 3.05

Gra wydziałowa Cztery Strony MFiI dr Marta Frankowska

Gra wydziałowa stworzona przez studentów Wydziału MFiI dla pasjonatów nauk ścisłych na poziomie szkół średnich

12:00 - 13:00; sala 3.13

O kwaternionach i ich zastosowaniach dr Janusz Przewocki

Każdego ranka słynny matematyk William Rowan Hamilton pytany przez swych synów "Tato, czy umiesz już dzielić wektory?" ze smutkiem odpowiadał: "Niestety, umiem je tylko dodawać i odejmować". O tym co zmieniło w poniedziałek 16 października 1843 roku i jaki wpływ miały te wydarzenia na rozwój fizyki a także grafiki komputerowej opowiem w krótkim wykładzie połączonym z warsztatami komputerowymi.

Uwaga: wskazane jest, aby uczestnicy tych zajęć wcześniej wzięli udział w wykładzie Prof. Antoniego Augustynowicza Liczby ujemne można pierwiastkować!

12:00 - 13:00; sala 1.18

Kawiarenka szkocka dr Elżbieta Mrożek

Kawiarnia szkocka, czyli stawianie i rozwiązywanie problemów w równie nieformalnym otoczeniu, jak to czynili w okresie międzywojennym słynni matematycy ze Lwowa. Podczas zajęć uczniowie będą mieli możliwość rozwiązania nietypowych problemów matematycznych, a także zapisania swoich osiągnięć na kartach Księgi Szkockiej.

13:00-14:00; pracownia elektroniczna 342 (stara część budynku WMFI)

Kurs podstaw elektroniki dr inż. Krzysztof Dorywalski

W ramach kursu, uczestnicy zbudują swój pierwszy obwód elektroniczny. W praktyce poznają i zrozumieją podstawowe wielkości i prawa rządzące światem elektroniki.

13:00 - 14:30; sala 3.13

Turniej inteligentnych czołgów Mgr Grzegorz Madejski

Na zajęciach komputerowych pokazana będzie gra, strzelanka, w której dwa czołgi walczą ze sobą. Wygrywa ten czołg, który pierwszy trafi pociskiem w przeciwnika. Ale nie tylko gracze mogą grać w tę dwuosobową grę - możliwe jest napisanie i wstawienie do gry bota (skryptu), który automatycznie będzie sterował czołgiem. Każdy uczestnik zajęć pozna podstawy języka JavaScript i dostanie wskazówki, jak napisać w tym języku dobrego bota sterującego. Ambitniejsze osoby będą mogły wykorzystać nawet trygonometrię, by ustawiać lufę pod odpowiednim kątem i namierzać przeciwnika. Pod koniec zajęć zorganizujemy turniej botów wszystkich uczestników zajęć. Który okaże się zwycięzcą?

Uwaga: Wymagania do zajęć - podstawy programowania w dowolnym języku (instrukcja if, zmienne, itp).

Pokaż rejestr zmian

Data publikacji: wtorek, 22. Listopad 2022 - 19:32; osoba wprowadzająca: Hanna Furmańczyk Ostatnia zmiana: piątek, 24. luty 2023 - 21:32; osoba wprowadzająca: Hanna Furmańczyk